«Музикотерапія на заняттях з дітьми дошкільного віку».
Музикотерапія нині є одним із перспективних
напрямів оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку .Її використання на музичних
заняттях дає змогу:
·
Зміцнити психофізичне здоров’я дітей;
·
Корегувати поведінку дітей , зокрема, гіперактивних та
неконтактних;
·
Активізувати у дітей емоційну чуйність;
·
Розвивати у дітей комунікативні, соціальні навички тощо.
Перспективність використання музикотерапії
у роботі з дошкільниками полягає ще й у тому, що кожен вид діяльності, який
використовують на музичному зайнятті, містить у собі терапевтичний компонент.
Терапевтичний компонент у різних видах
музичної діяльності.
Музична терапія в активній формі містить:
·
Інструментальну музикотерапію –гру на музичних
інструментах;
·
Вокалотерапію – співи;
·
Кінезотерапію – танці та рухливі ігри.
Окрім того музико терапевтична
спрямованість дає змогу використовувати
на музичному занятті елементи логоритміки, різних мовленевих пальчикових
ігор тощо. Проте головне – створити у дітей активний, позитивний настрій, який
обєднає їх та налаштує на радісну співпрацю. Саме це забезпечить найліпший
терапевтичний ефект від музичного заняття.
Прийоми та форми музикотерапевтичної
роботи.
На музичному зайнятті з елементами
музикотерапії використовується низка
прийомів і форм музикотерапевничної роботи, кожна з яких є для дітей простою й
зрозумілою, зокрема:
·
Ритмомовленева гра;
·
Запис звуків природи;
·
Пластична імпровізація;
·
Вправа на регуляцію м’язового тонусу;
·
Спів;
·
Пальчикова гімнастика;
·
Релаксаційна вправа.
Це заняття
можливо провести в рамках фізкультурно – оздоровчого напрямку роботи.
Ритмомовленеві ігри.
Ритмомовленеві ігри дають музичному
керівнику змогу:
·
Розвивати у дітей відчуття ритму та темпу;
·
Виховувати у дітей чітку дикцію та виразне мовлення;
Ефективність ритмомовленнєвих ігор
збільшується завдяки використанню рухів, які відповідають тексту, робить його
більш мимовільним.
Слухання звуків природи.
Слухання будь-яких природних звуків
розвиває у дітей увагу та уяву, а також заспокоює та врівноважує їх. Зокрема,
використання на заняттях аудіозапису природних звуків(екзотичних), неодмінно
пробудить у дітей фантазію і надихне їх на розповідь незвичайних історій. Тож
коли музичний керівник запропонує дітям розповісти про те, що вони почули, це дасть
йому змогу:
·
Виховати у кожного з дітей навички зв’язного висловлювати
свою думку;
·
Привчати дітей з увагою ставитися до розповідей інших,
слухати своїх друзів.
Пластична імпровізація.
Пластична імпровізація – це насамперед
засіб підштовхнути дітей до вільного, невимушеного вираження у рухах своїх
вражень від музики й емоційної реакції на неї. Окрім того, спільна пластична
імпровізація дітей поліпшує їхню здатність до взаєморозуміння та
взаємопідтримки.
Вправи на регуляцію м’язового тонусу.
Вправи на регуляцію м’язового тонусу
спрямовані на тренування у дітей навичок
довільно напружувати й розслабляти певні групи м’язів. За регулярного
використання на заняттях таких вправ у дітей поступово поліпшується здатність керувати
власним тілом, зберігати рівновагу й координувати свої рухи.
Спів.
Спів
справляє значний терапевтичний вплив на дитячий організм, адже під час співу
відбувається:
·
Акустичний масаж внутрішніх органів;
·
Стимуляція мозкової діяльності;
·
Стабілізація нервової системи.
Нижньореберно – диафрагматичне дихання, яке
використовують під час співів,- це справжня гімнастика для дихального апарату,
Адже таке дихання:
·
Підвищує опірність організму дітей до застуд;
·
Сприяє профілактиці бронхіально – легеневих та інших
захворювань.
Під час співу мажорного звукоряду з назвами
нот у помірному темпі кожна проспівуваних дітьми голосних встигає своїми
специфічними вібраціями позитивно вплинути на стан їхнього організму.
Пальчикові ігри.
Під час пальчикових ігор діти розвивають
дрібну моторику, а це надзвичайно позитивно впливає на розвиток уваги,
мислення, мовлення, координації . окрім того, кумедні маніпуляції з власними пальчиками й долоньками є завжди
цікавими і захопливими для дітей.
Релаксаційні вправи.
Діти зазвичай активні й невгамовні, і дуже
важливо навчити їх довільно розслаблятися. Слухання спеціально дібраної музики
допомагає дітям:
·
Відволіктися від надмірного емоційного збудження;
·
Зосередитися на внутрішніх відчуттях;
·
Фізично розслабитися.
Регулярне виконання релаксаційних вправ
робить дітей спокійнішими, виховує у них навички емоційної саморегуляції.
Особливо корисною для релаксації вправ є класична музика у темпі 60 ударів за
хвилину.
У
цілому використання музикотерапії на заняттях з дошкільниками – це спосіб
привчити дітей до застосування нескладних , але ефективних оздоровчих вправ,
які знадобляться їм також й у повсякденному житті. До того ж слід пам’ятати ,
що терапевтичний вплив таких занять поширюється не лише на дітей , а й на
педагогів, додаючи їм снаги і натхнення для подальшої плідної праці.
Немає коментарів:
Дописати коментар