понеділок, 24 жовтня 2022 р.
Важливо й можливо: як музикувати з дітьми з особливими освітніми потребами
Важливо й можливо: як музикувати з дітьми з особливими освітніми потребами
музичний педагог Валерія Бровко-Дивіна перераховує шість форм вправ, які варто застосовувати під час уроку, та їхнє значення та вплив на дітей:
✔Пісні-ритуали (привітальні, прощальні пісні)
Надзвичайно важлива форма роботи на початку заняття, спрямована на згуртування групи. Допоможе створити атмосферу прийняття та довіри.
Бажано, щоби ці пісні були незмінні на кожному занятті – так дитина відчуватиме безпеку і зможе налаштуватися на подальше заняття та із задоволенням завершувати його.
✔Пальчикові та жестові ігри та вправи
Розвивають м’язовий апарат, дрібну моторику, тактильну чутливість. Спрямовані на розвиток спритності, рухливості пальців.
✔Артикуляційні вправ
Внаслідок зниженого м’язового тонусу та специфічної будови гортані в дітей із синдромом Дауна, артикуляція може бути ускладнена. Тому на музичному занятті обов’язковими мають бути вправи для тренування язика, губ та щік.
✔ Тілесна перкусія
Вправи зі звучними жестами (плескання, тупотіння, шльопання по ніжках) надзвичайно важливі для дітей із синдромом Дауна.
Вони можуть не достатньо відчувати свої тіла, тому корисним стає тактильна стимуляція. Крім того, вправи зі звучними жестами розвивають почуття ритму.
✔ Гра на музичних інструментах
Гра на ударних інструментах (барабанах, паличках тощо) також сприяє підвищенню м’язового тонусу, зміцненню м’язів усього тіла. Також вправи з ударними інструментами розвивають почуття ритму й тембру.
Відомий і терапевтичний ефект від гри на барабанах: зокрема, зменшуються напруження і тривога та вивільняється зайва, негативна енергія.
Гра на інших перкусійних інструментах (маракасах, трикутниках, бубнах тощо) розвиває дрібну моторику та фонематичний слух. Крім того, покращуються увага та пам’ять.
✔Рухливі музичні ігри та вправи
Ці ігри та вправи – крокування, біг, стрибки, кружляння – сприяють розвитку великої моторики дітей із синдромом Дауна. Дають вдосконалити орієнтування в просторі та координацію рухів; вчать реагувати на паузи (зупинятися), змінювати рухи залежно від зміни характеру музики, звуковисотності, темпу та тембру.
Хороводні ігри вчать комунікативних навичок та взаємодії з іншими членами навчального колективу.
Ось три вправи, які можна застосовувати на різних етапах уроку:
Привітальна пісня “Привіт” із використанням тамбурина
(авторка мелодії та тексту – Валерія Бровко-Дивіна)
Методичні рекомендації: пісню співаємо на початку кожного заняття.
Пісню співає педагог, діти підігрують на тамбуринах, на слова “Вітаємо всіх” малюємо двома руками півколо – так показуємо, що ми раді всіх бачити.
Далі вчитель звертається до кожної дитини, промовляє її ім’я та спонукає дитину відповідати, відгукуватися на привітання й на бажання відповідати або словами “Привіт”, або привітальним жестом із тамбурином.
Мета:налаштування на заняття; розвиток тембрового слуху;
формування відчуття метричної пульсації.
Музична пісня-вправа “Маракас”
(Авторуа мелодії та тексту – Валерія Бровко-Дивіна)
Ма – ма – ма – ма – маракас,
Ма – ма – майстер він у нас,
Ма – ма – ма – ма – маракас,
Музика в нас – вищий клас!
Методичні рекомендації: для вправи потрібен один маракас.
Педагог грає на чайм-барі та співає пісню з маракасом, так презентує і знайомить дітей із цим інструментом. Пропонує зіграти разом. Вправу можна повторювати двічі-тричі.
Мета:
ознайомлення з інструментом;
відпрацювання основного прийому гри на маракасі;
розвиток тембрового слуху;
розвиток мовлення.
Музична гра з гребінцем
Методичні рекомендації: для гри потрібний гребінець та паличка (або металева від трикутника, або дерев’яна), фонограма твору Сергія Рахманінова “Італійська полька”.
Спочатку досліджуємо з дітьми, які звуки можна видобувати, якщо грати по зубчиках гребінця і якщо грати по обушку гребінця. Далі пробуємо грати під музику.
В першій частині (16 тактів) – граємо по зубчиках (проводимо паличкою по поверхні зубчиків), в другій частині (1 період – 16 тактів) – перегортаємо гребінець, стукаємо паличкою по обушку, в другому періоді другої частини (16 тактів) – перегортаємо гребінець і знову граємо по зубчиках, у третій частині – перегортаємо гребінець і стукаємо паличкою по обушку.
Використано: https://nus.org.ua/search/all/%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97/
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Консультація для батьків "Музика важлива для розвитку і взаємовідносин дитини"
Музика відіграє важливу роль у розвитку та взаємовідносинах дітей, а також вона може бути цінним інструментом для батьків. Відомо, що музи...
-
Музика відіграє важливу роль у розвитку та взаємовідносинах дітей, а також вона може бути цінним інструментом для батьків. Відомо, що музи...
Немає коментарів:
Дописати коментар