понеділок, 29 березня 2021 р.

Музикотерапія на заняттях з дітьми дошкільного віку

 

 «Музикотерапія на заняттях з дітьми дошкільного віку». 

Музикотерапія нині є одним із перспективних напрямів  оздоровчої роботи з дітьми  дошкільного віку .Її використання на музичних заняттях дає змогу:

·      Зміцнити психофізичне здоров’я дітей;

·      Корегувати поведінку дітей , зокрема, гіперактивних та неконтактних;

·      Активізувати у дітей емоційну чуйність;

·      Розвивати у дітей комунікативні, соціальні навички тощо.

Перспективність використання музикотерапії у роботі з дошкільниками полягає ще й у тому, що кожен вид діяльності, який використовують на музичному зайнятті, містить у собі терапевтичний компонент.

 

Терапевтичний компонент у різних видах музичної діяльності.

Музична терапія в активній формі містить:

·      Інструментальну музикотерапію –гру на музичних інструментах;

·      Вокалотерапію – співи;

·      Кінезотерапію – танці та рухливі ігри.

Окрім того музико терапевтична спрямованість дає змогу використовувати  на музичному занятті елементи логоритміки, різних мовленевих пальчикових ігор тощо. Проте головне – створити у дітей активний, позитивний настрій, який обєднає їх та налаштує на радісну співпрацю. Саме це забезпечить найліпший терапевтичний ефект від музичного заняття.

Прийоми та форми музикотерапевтичної роботи.

На музичному зайнятті з елементами музикотерапії використовується  низка прийомів і форм музикотерапевничної роботи, кожна з яких є для дітей простою й зрозумілою, зокрема:

·      Ритмомовленева гра;

·      Запис звуків природи;

·      Пластична імпровізація;

·      Вправа на регуляцію м’язового тонусу;

·      Спів;

·      Пальчикова гімнастика;

·      Релаксаційна вправа.

Це заняття  можливо провести в рамках фізкультурно – оздоровчого напрямку роботи.

Ритмомовленеві ігри.

Ритмомовленеві ігри дають музичному керівнику змогу:

·      Розвивати у дітей відчуття ритму та темпу;

·      Виховувати у дітей чітку дикцію та виразне мовлення;

Ефективність ритмомовленнєвих ігор збільшується завдяки використанню рухів, які відповідають тексту, робить його більш мимовільним.

Слухання звуків природи.

Слухання будь-яких природних звуків розвиває у дітей увагу та уяву, а також заспокоює та врівноважує їх. Зокрема, використання на заняттях аудіозапису природних звуків(екзотичних), неодмінно пробудить у дітей фантазію і надихне їх на розповідь незвичайних історій. Тож коли музичний керівник запропонує дітям розповісти про те, що вони почули, це дасть йому змогу:

·      Виховати у кожного з дітей навички зв’язного висловлювати свою думку;

·      Привчати дітей з увагою ставитися до розповідей інших, слухати своїх друзів.

Пластична імпровізація.

Пластична імпровізація – це насамперед засіб підштовхнути дітей до вільного, невимушеного вираження у рухах своїх вражень від музики й емоційної реакції на неї. Окрім того, спільна пластична імпровізація дітей поліпшує їхню здатність до взаєморозуміння та взаємопідтримки.

Вправи на регуляцію м’язового тонусу.

 Вправи на регуляцію м’язового тонусу спрямовані на тренування у дітей навичок  довільно напружувати й розслабляти певні групи м’язів. За регулярного використання на заняттях таких вправ у дітей поступово поліпшується здатність керувати власним тілом, зберігати рівновагу й координувати свої рухи.

Спів.

 Спів справляє значний терапевтичний вплив на дитячий організм, адже під час співу відбувається:

·      Акустичний масаж внутрішніх органів;

·      Стимуляція мозкової діяльності;

·      Стабілізація нервової системи.

Нижньореберно – диафрагматичне дихання, яке використовують під час співів,- це справжня гімнастика для дихального апарату,

Адже таке дихання:

·      Підвищує опірність організму дітей до застуд;

·      Сприяє профілактиці бронхіально – легеневих та інших захворювань.

Під час співу мажорного звукоряду з назвами нот у помірному темпі кожна проспівуваних дітьми голосних встигає своїми специфічними вібраціями позитивно вплинути на стан їхнього організму.

Пальчикові ігри.

Під час пальчикових ігор діти розвивають дрібну моторику, а це надзвичайно позитивно впливає на розвиток уваги, мислення, мовлення, координації . окрім того, кумедні маніпуляції  з власними пальчиками й долоньками є завжди цікавими і захопливими для дітей.

Релаксаційні вправи.

Діти зазвичай активні й невгамовні, і дуже важливо навчити їх довільно розслаблятися. Слухання спеціально дібраної музики допомагає дітям:

·      Відволіктися від надмірного емоційного збудження;

·      Зосередитися на внутрішніх відчуттях;

·      Фізично розслабитися.

Регулярне виконання релаксаційних вправ робить дітей спокійнішими, виховує у них навички емоційної саморегуляції. Особливо корисною для релаксації вправ є класична музика у темпі 60 ударів за хвилину.

 

У цілому використання музикотерапії на заняттях з дошкільниками – це спосіб привчити дітей до застосування нескладних , але ефективних оздоровчих вправ, які знадобляться їм також й у повсякденному житті. До того ж слід пам’ятати , що терапевтичний вплив таких занять поширюється не лише на дітей , а й на педагогів, додаючи їм снаги і натхнення для подальшої плідної праці.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар