«Розвиваємо
здатність «слухати й чути»:
10
освітніх ситуацій для молодших дошкільників»
МУЗИЧНА ГІРКА
Запропонуйте дітям узяти камінці й
спустити їх із гірки, потім те саме зробити з паличками, пісочком, шишками.
Спонукайте дітей порівнювати ці звуки.
Педагог:
Діти,
а ви знали, що наша гірка музична? Тільки послухайте. Ось я беру один камінець
і скочую його гіркою. Який був звук? [Відповіді дітей.) А якщо
спробувати скотити кілька камінців одночасно? Пісок? Палички? Шишки? Нумо
спробуємо зробити це і порівняти звуки. Які вони — однакові чи різні? Який звук
голосніший? Який тихший? Який короткий, а який, навпаки, довгий?
ДЗВІНКА
ВОДИЧКА
Під
час миття рук запропонуйте дітям поекспериментувати з водою.
Педагог:
Діти,
а як ви думаєте, водичка може видавати різні звуки? Нумо поекспериментуємо.
Якщо відкрутити кран трішки, як водичка потече? [Відповіді дітей.)
Правильно, краплями. А на що схожий цей звук? [Відповіді дітей.)
Навесні лід, що розтанув, так скрапує з даху. А якщо відкрутити кран повністю,
на що буде схожий звук води? (Відповіді дітей.) Цей звук схожий на течію
річки або водоспад.
НІЖКИ В САНДАЛЯХ І
ЧОБІТКАХ
Коли діти одягаються на вулицю,
запропонуйте їм потупати в сандалях, а потім в чобітках — і порівняти звуки.
Педагог: Діти,
як ви думаєте, якщо ми тупатимемо ніжками в різному взутті, звуки будуть
однакові? Нумо порівняємо. Надягніть, будь ласка, на одну ніжку сандалю, на
другу — чобіток. Потупотіть. Який звук гучніший і дзвінкіший? Який тихший?
Варіанти розвитку ситуації.
1.
Запропонуйте потупати
тільки однією ніжкою, потім двома ніжками, на завершення —потупати всім дітям разом.
2. Запропонуйте потупати
на кахелі та на килимі, на асфальті й на землі.
СОНЯЧНИЙ І ДОЩОВИЙ ДНІ
Попросіть дітей за допомогою музичних
інструментів озвучити сонячний і дощовий дні.
Педагог: Діти, скажіть, як можна назвати день, коли постійно світить яскраве
сонечко? (Відповіді дітей.) Правильно, сонячний. А як ми назвемо день,
коли увесь час іде дощик? (Відповіді дітей.) Правильно, дощовий день.
Сьогодні за допомогою музичних інструментів ми з вами будемо озвучувати
сонячний і дощовий дні.
Варіант розвитку ситуації. Організуйте міні-оркестр «Такі різні дні».
НЕЗВИЧАЙНІ ТВАРИНКИ
Запропонуйте дітям прослухати мелодію (пісню,
аудіозапис), а після цього зобразити незвичайну тваринку на папері.
Педагог: Діти, сьогодні ми з вами перетворимося на чарівників і малюватимемо
чарівні музичні малюнки — незвичайні тваринки. Допоможе нам у цьому мелодія,
яку ми спершу прослухаємо, а потім зобразимо образ, який вона навіяла, на
папері.
Варіанти розвитку ситуації.
1. Вибрати до прослуханої мелодії музичний інструмент.
2. Вигадати назву намальованій тваринці та
озвучити її.
МЕЛОДІЯ ЖЕСТІВ
Запропонуйте дітям прослухати мелодію (пісню,
аудіозапис]. Під час повторного прослуховування мелодії — зобразити її за
допомогою міміки та жестів. Педагог: Діти, чи знаєте ви, що будь-яку
пісню можна не тільки проспівати, а й зобразити своїм тілом? Спробуйте, будь
ласка, відтворити за допомогою жестів і міміки мелодію. Яка вона — плавна,
гостра, добра, зла, стрімка чи повільна? Втілюйте все, що відчуваєте, рухами й
емоціями.
Варіант розвитку ситуації. Організуйте мініатюру «Співаємо пісеньку
руками».
КОНЦЕРТ
Пограйте на будь-якому шумовому інструменті,
наприклад на бубні, діти при цьому плескають у долоні. Потім запропонуйте дітям
продовжити концерт.
Педагог: Сьогодні в нас у групі буде концерт шумових інструментів. Кожен із
вас виступить як музикант або танцюрист. Перший концерт гратиму я, а ви
танцюватимете під музику. А тепер заграє той, хто хоче. (Дитина виходить на
середину зали та грає на інструменті. Другій дитині педагог дає іграшку',
пропонує зобразити, як іграшка танцює на столі. Після цього перша пара дітей
передає інструмент та іграшку іншим дітям. І так доти, доки не зіграють усі.)
Варіант розвитку ситуації. Об’єднайте пари в оркестр «Від дуету до
квартету».
Розкажіть дітям, що сьогодні до них прийдуть
гості. Нехай хтось із педагогів-помічників постукає у двері, ви підійдіть до
дверей, надягніть на руку одну з підготовлених іграшок і привітайтеся від її
імені з дітьми. Кожна дитина тримає в руках музичний інструмент. Іграшка
«звертається» до конкретної дитини й просить її зіграти на музичному
інструменті привітання. Іграшка «танцює» під кожну музичну імпровізацію.
Використайте кілька іграшок.
Педагог: Діти, сьогодні хтось прийде до нас в гості. (Чути стукіт у двері.)
До нас в гості прийшли Ведмедик, Зайчик, Лисичка та Собачка. (Ведмедик
вітається: «Привіт, малюки! Які у вас гарні інструменти!» Відтак звертається
до конкретної дитини, просить її зіграти на своєму інструменті й при цьому сам
пританцьовує. Так кожна дитина вітається з іграшками за допомогою музичного
інструмента.)
Розкладіть на столі ілюстрації з зображенням
транспорту. Запропонуйте звукову ілюстрацію-загадку. Дітям потрібно її
відгадати й вибрати відповідну картинку. Після цього розкажіть про особливості
цього виду транспорту та його відмінності від інших.
Педагог: Діти, розкажіть, а які види транспорту ви знаєте? На якому транспорті
їздили? (Відповіді дітей.) Зараз ми з вами пограємо. Перед кожним
лежать картинки. Назвіть транспорт, який на них зображений. (Діти називають
види транспорту, зображені на картинках.) Я зараз увімкну в записі кілька
різних звуків — музичних загадок. Коли ви впізнаєте звук якогось транспорту,
шукайте його зображення і піднімайте потрібну картинку вгору.
Варіант
розвитку ситуації. Запропонуйте дітям
вирушити в подорож на певному транспорті, озвучивши його.